Kommunale avgifter

Viser til e-post den 20.11.2022 hvor det ble varslet en økning av fellesutgiftene på 3%. I e-posten sto det bl.a videre:

«…Videre er det i budsjett for 2023 i Lillestrøm kommune foreslått en svært kraftig økning noen av våre tjenester i de kommunale avgiftene (for 2022 har vi betalt kommunale avgifter på kr 2 046 601,- hvor ca. 500 000,- er knyttet til avfall (som ikke økes i forslaget til budsjett 2023)).

Relevante gebyrer; Kubikkpris avløp er foreslått økt med 19,97% og Kubikkpris vann er foreslått økt med 28,59%…»

De kommunale avgiftene er:

  • Avfallssug, pr boenhet
  • Fast gebyr vann, pr. boenhet
  • Fast gebyr avløp, pr boenhet
  • Forbruk vann
  • Forbruk avløp

For vann betaler sameiet et a-konto beløp basert på forårets forbruk og får avregning i februar på faktisk forbruk. Forbruket av vann siden etablering:

  • 2018-2019:  23144m3
  • 2020: 13986m3
  • 2021: 16275m3
  • 2022: 14845m3

Når vi vedtar sameiets budsjett tidlig vinter kjenner vi ikke kommunens endring i de kommunale avgiftene og videre er forbruk av vann for inneværende år en ukjent faktor.

I 2022 ble vi akonto fakturert på en forbruk på 16424m3, hvor vi nå da har fått fasiten på 14845m3, som gir at vi har fått kreditert for mye innbetalt.  Videre har kommunens lagt 14956m3 til grunn for akonto i 2023. Summert gir dette at det vi kommer til å betale i kommunale avgifter for 2023 avrundet er 2mnok, som da er ca. lik det vi betalte i 2022.

Dette gir at vi, gjennom vårt reduserte vannforbruk, foreløpig absorberer den kraftige prisstigningen i de kommunale avgiftene! Det er viktig, miljømessig og kostnadsmessig å være bevisst på vannbruken!

Videre drøfter vi i styret å endre praksis knyttet til de kommunale avgiftene. Disse dekkes idag fordelt på sameiebrøken. Styret jobber med et grunnlag som vil kunne gi oss fordeling på reelt forbruk av vann i seksjonen (slik som vi har med varmtvann og varme) – dette kommer vi evt. tilbake til på årsmøtet.